Foto Bettina IJland

Muziek mijn grote passie, mijn stem mijn instrument. Als kind wist ik al dat ik wilde zingen maar het is er toen nooit van gekomen. Achteraf heeft dat goed uitgepakt. Rond de eeuwwisseling ben ik via een buurthuiskoor in contact gekomen met Alison Deighton, zang- en blokfluit lerares, en sindsdien heb ik les van haar. Wat haar bijzonder maakt is dat zij op zoek is gegaan naar mijn eigen geluid. Niet het geluid van operazangeressen. Daarnaast heeft zij mij kennis laten maken met OUDE MUZIEK en dat is het mooiste geschenk dat Alison mij heeft kunnen geven.

Oude muziek is voor mij de muziek vanaf de middeleeuwen tot de renaissance. Dit is meestal religieuze muziek. De kloosters waren immers de plaatsen waar de muziek opgeschreven werd. Eén bron is natuurlijk het Gregoriaans, maar daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook handschriften bewaard gebleven uit de Notre Dame school te Parijs met meerstemmige liederen.

Sinds begin jaren 80 van de vorige eeuw houd ik mij bezig met mystieke tradities in West Europa. Niet alleen het Christendom, ook de Joodse mystiek en de Noordse tradities hebben mijn belangstelling. Ik heb op verschillende manieren leren mediteren; in stilte, met gebruik van mijn stem en met gebruik van instrumenten zoals trommels.
Daarnaast zing ik wekelijks in de twee ensembles die Alison Deighton heeft opgericht, Stella Matutina en Melisma. Beide ensembles voeren oude muziek uit, Stella Matutina zang en percussie en Melisma zang en blokfluiten en percussie.

Voor mij een match made in heaven.

Mijn zoektocht is verder gegaan naar gebruik van stem en percussie in de oude muziek en in verschillende vormen van meditatie en trance.
Deze tocht heeft mij verschillende manieren van het gebruik van klank gebracht. Chris James met meditatief zingen en gebruik van boventonen. Layne Redmond met haar fantastische framedrum-lessen. Iegor Reznikoff met zijn bijzondere manier van het zingen van het Gregoriaans. Annette Høst en haar eigen manier van trance zingen in de Noordse traditie. Linda Wormhoudt en de trommel in de shamaanse traditie. Verder Nora Thiele met haar inspirerende framedrumgebruik en Glen Velez met zijn shaker meditaties.

Via internet ben ik op het spoor gekomen van TaKeTiNa® en tot mijn grote verrassing komen hier de lijnen samen. Reinhard Flatischler, de ontwikkelaar van TaKeTiNa®, is op zoek gegaan naar de wortels van ritme zoals die in de verschillende culturen over de hele wereld voorkomen. Hij heeft een zeer doorwrocht systeem ontwikkeld om ritme aan te leren en voor iedereen toegankelijk te maken.
De eerste keer dat ik aan den lijve kennis maakte met TaKeTiNa® was in Amsterdam met Reinhard Flatischler en Tania Bosak. Ik was meteen verkocht!

Een andere belangrijke leraar is Arthur Hull met zijn Village Music Circles TM. Van hem heb ik geleerd hoe groepen mensen van alle leeftijden en ervaringen met elkaar muziek kunnen maken.

Nu is de tijd aangebroken om mijn eigen geluid te gaan laten horen. Door met pensioen te gaan heb ik mijzelf de mogelijkheid gegeven om.

  • Als vrijwilliger bij het Asiel Zoekers Centrum in Amsterdam muziek te maken met de kinderen. Vele landen, vele ritmen, vele liedjes! Muziek verbindt en maakt vrij.
  • Persoonlijke meditaties en levensloopceremonies aan te bieden ondersteund door klank en muziek.
  • En natuurlijk om samen met Alison Deighton door te gaan met schatgraven naar de mooiste middeleeuwse muziek en dat in de ensembles ten uitvoer te brengen.
  • En last but not least: TaKeTiNa® workshops van Tania Bosak in Nederland te faciliteren.

Voor vragen kun je hier terecht en hopelijk tot ziens!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie